mandag 24. august 2009



Mitt møte med markedet i Sevaré!

På lørdag var jeg en tur og gikk i gatene ved markedet i Sevare. Det var ett yrende folkeliv, med mennesker, sauer, geiter, esler og høns. Og meg... Dere har vel alle sett bilder i avisen, der det står ”Finn 5 feil” osv. Jeg tenkte meg med meg selv, at tar en bilde av meg i disse gatene finner en minst 1 feil. For her gikk jeg, som den eneste hvite, uten å kunne språk, uten å vite hvor jeg skulle, eller hva som hva var verdt å se. Folk ropte etter meg, uten at jeg vet hva, barn løp etter meg, helt til noen voksne snakket hardt til dem... Selv gikk jeg og smilte, og syntes egentlig det var litt koselig med barna på slep, og mennesker som smiler, og hilser.

En liten gutt som het Omer (øverste bilde), fulgte etter meg i en 10 – 15 min, og når jeg satte meg ned på en benk satte han seg med meg. Jeg fikk lov å ta ett bilde av han. Jeg forstod ikke helt hvorfor han tok følge med meg, men det virket ikke som han ville ha penger heller. Etter at han hadde gått med meg en stund, signaliserte han at han måtte gå, og da vinket vi hverandre far vel. Det var egentlig ganske hyggelig å ha han med meg...

På fredagen jogget Frode og jeg en flott tur på ett fjell like utenfor byen. Her vi fikk vi god utsikt over byene Sevaré og Mopti, samt den vakre naturen rundt. Nå er det grønt og fint her da det er regntid i Mali. Da vi skulle tøye ut ved bilen i 30 graders varme, var skumringen alt begynt, og jeg synes det var flott å ha jogget en fin tur. Litt mindre flott var alle myggstikkene jeg fikk der jeg stod ved bilen, og tøyde ut; i skumringen. En ting er at de klør, men jeg er litt småstresset for å få malaria. Men mine misjonær venner skryter av Lariam, som er profylaksen jeg går på. Så jeg får satse på jeg ikke blir sjuk... Men blir jeg sjuk, er jeg i gode hender, da de har gode medisiner her i Mali. De er jo dessverre godt trente på malaria...

1 kommentar:

  1. Hei Westen! Fant bloggen din eg! Så kjekt å lesa om kossen du har det! Komme te å følga med her! Nyt tidå di i Mali! Klem Kjerstin

    SvarSlett