fredag 4. september 2009

Hårklipp for 6 kroner og 50 øre!

Siden sist har det vært innholdsrike dager her i Mali... Akkurat nå er jeg for tiden i Sévaré, en by jeg er blitt glad i. Her har vi innføringskurs om fulanikulturen, landet og om det å være misjonær her i Mali. Ett flott, og svært lærerikt kurs som varer til neste onsdag.

Om du lurte på hvordan det går med hønsefamilien mens jeg er her, lurer jeg litt på det samme. Men samtidig er jeg sikker på at det er i trygge hender, da jeg har ansatt en av vaktmannens sønner, som hønsepasser denne uken mens jeg er borte fra Douentza...

Når vi snakker om høns må jeg også ta med ett glimt fra hverdagen, og middagen min nå på fredag. Da kom nemlig hushjelpen min med en levende høne på trappa mi. 4 timer etterpå, og etter at jeg hadde betalt 1 krone til slaktergutten, hadde jeg ett utsøkt hønsemåltid med ris og en fortreffelig saus. Ganske så ferskt kjøtt med andre ord!

Nabobyen til Sévaré, Mopti har vi også besøkt under dette kursoppholdet. Det er en flott havneby, der elvene Niger og møtes. Der kjøpte jeg i dag, torsdag, en leselampe og en radio. Og det er ikke en hvilken som helst radio. Det er nemlig en kortbølgeradio, der jeg kan få inn BBC og dermed fotballen fra England... Det å være her i Mali uten min vante tilgang til Manchester United er en interessant og lærerik prosess. Tror jeg skal skrive ett blogginnlegg om dette temaet ved en senere anledning. Men nå skal jeg altså gå tilbake til BBC og radiosendingene fra Premier League. Håper det blir ett vellykket prosjekt!

Men tilbake til overskriften... På mandagskvelden gikk jeg til frisør i Douentza. Det var en eksotisk opplevelse. Håret ble en del kortere enn jeg hadde tenkt, men egentlig er det praktisk med kort hår her i varmen. Prisen var jo enda mer praktisk.

På søndag reiste vi til en flott sanddyne 10 km utenfor Douentza. Dette var en nydelig tur, med flott utsikt, og flott natur. Legger med noen bilder, fra dette besøket. Legg merke til hvor grønt og vakkert det er her i landet nå! Mine fordommer om ett gult land ble raskt knust når jeg kom hit! Men, så er det tross alt regntid... I april og mai; i varmetiden ser det visstnok ganske annerledes ut...

2 kommentarer:

  1. Det såg flott ud i Mali! Me sko fått et bilde av ein nyklippa Jan Erik og...

    SvarSlett
  2. Så konge at du er i Mali, Westen.
    Er det i sammenheng med skolen eller er det et "leve" år? Så genialt ut med hønene, likte forresten spesielt godt det ene navnet:)

    SvarSlett